Word peter van een onderdeel van dit prachtige schip.

 STEUN ONS - Word PETER of METER van een scheepsonderdeel !!

Een historisch schip restaureren is een tijd- en geldrovende bezigheid.  We zullen binnen enkele maanden aanspraak kunnen maken op subsidies  maar desondanks zal onze vereniging heel veel kosten zelf moeten dragen.  In tegenstelling tot een gewoon bedrijf  kan het restaureren en uitbaten van onze historische reddingsboot nooit zelfbedruipend worden. Aanvaard het Peterschap over de restauratie en krijg heel wat terug. Van gratis consumpties op onze open-werf dagen tot VIP-plaatsen bij de tewaterlating. 

Shop jij online?

Doe die extra klik via www.trooper.be/reddingboot3 en steun de restauratie van Reddingboot 3 gratis

Via Trooper, een initiatief van studio 100 en KBC, kunnen we een procentje verdienen op alle online aankopen via honderden webshops.


Het kost je niets en wij krijgen een broodnodig procentje om de restauratie van de reddingboot te bekostigen. 

Kies vzw Restart als te steunen organisatie!!

Naast het verlangen om opnieuw een ferrylijn vanuit Oostende te zien varen ijvert VZW Restart ook voor het onderhoud en behoud van ons maritiem erfgoed.

Deze historische boot lag al jaren op restauratie te wachten en kwam dankzij VZW-Restart en de vlotte samenwerking met de haven van Oostende terug naar haar thuishaven.

Zoals bij al onze activiteiten is gemeenschapsvorming een belangrijke drijfveer om de restauratie van Reddingboot 3 aan te pakken.

Leer hier meer over dit uniek stuk Oostends erfgoed.

Inhoud

Een historische reddingsboot restaureren is niet goedkoop. Naast de subsidies waar we zeker aanspraak kunnen op maken moeten we nog een belangrijke som uit de clubkas betalen. Je kan ons daarbij steunen op de volgende manieren.

Overschrijving

Je kan ons ook steunen door een gift op onze rekening:

BE08 9731 2603 9713 van vzw Restart met vermelding "donnatie reddingboot3"

Stuur wel een mailtje met je gegevens naar contact@vzwrestart.com zodat we weten…


Er komt heel wat kijken bij de restauratie van een schip. Zo zijn er een aantal zaken die dringend moeten aangepakt worden.  We hebben nu vooral een definitieve hangar nodig voor de restauratiewerken. Dankzij de firma Aafest uit Poelkapelle  konden we tot de maand mei een tent gebruiken.  Maar eenmaal de Corona-crisis voorbij is moet de tent terug.

Een hangar tijdens de restauratie

De Restauratie zal vermoedelijk 3 à 4 jaar duren. We hebben een plaats nodig…


We zijn zowel de grootste fans van de Oostendse haven als een erfgoed-vereniging.  Aanwezigheid op de sociale media is daarbij zeer belangrijk.  Als er mensen met talent voor sociale media zich geroepen voor sociale media ben je altijd welkom om onze aanwezigheid te verbeteren.

 Onze linken


Reddingboot 3 werd in 1980 uit het water gehaald. Het is de bedoeling dat het schip ten laatste tegen 2024 terug het wilde sop kan kiezen. Reddingboot 3 zal dan zeker een waardige ambassadeur worden van onze Oostendse maritieme geschiedenis.

 

We willen het schip terug naar zijn oorspronkelijk staat brengen

  • Het schip werd door de VZW Restart op eigen kosten gered van de sloop of definitieve verhuis naar het buitenland.
  • Het schip werd van een

De Belgische reddingsdienst

De Belgische reddingsdienst werd in 1840 opgericht in uitvoering van een Koninklijk Besluit van 30 oktober 1838. Het besluit regelde het oprichten van reddingstations door de Belgische staat in Oostende, Nieuwpoort, Blankenberge en Heist of Knokke.

Aanvankelijk werden de reddingsboten geroeid en/of gezeild en werden ze vanop het strand te water gelaten. In 1926 werden de eerste door een motor aangedreven reddingsboten ingelegd: de Minister Anseele (Oostende) en de Minister Baels (Zeebrugge). Dit waren twee…



In 2013 begon Danny Drooghenbroodt een Facebookpagina waarbij Trans Europa Ferries opgeroepen werd om ook voetpassagiers mee aan boord te nemen. Met enkele tientallen likes bleef deze pagina lang onopgemerkt.

Pas na het stopzetten van de laatste ferrylijn naar Engeland begon het besef te groeien dat de Ferrylijnen vanuit Oostende niet alleen mee de ziel van onze stad bepalen, maar ook onmisbaar zijn voor de economie en dus de toekomst van onze jeugd en volgende generaties.

 


Wil je ook meehelpen?

 

De restauratie van een historisch vaartuig is in de eerste plaats een ploegsport. Enkel doordat mensen met verschillende interesses en kennis samenwerken kan dit project tot een succesvol einde gebracht worden.

We zoeken o.a

Handige harry's

 

Houtbewerkers
De Watson - Reddingboot 3 is een houten schip waar veel schuur- en restauratiewerk aan is. We komen altijd handen te kort om te schuren, plamuren en verven.

Onderhoud en